Левый берег Днепра, между ж/м Фрунзенский и Амурским мостом. Местность равнинная, низкая, ранее подтапливалась паводками Днепра.
Амур возник как рабочий поселок при металлургических заводах. В 1899 году на Амуре было построено второе предприятие Бельгийского акционерного общества русских трубопрокатных заводов. С 1921 года - это завод имени Коминтерна.
Из-за различий грунтов южная часть Амура именовалась Амур-Пески, северная часть Амур-Чернозем.
"У пристойній гавані біля станції Нижньодніпровськ-Пристань швидко виникли кілька причалів, тартаки, інші дрібні підприємства. Тож селище на землях Файнберга і Тарнопольського, що з'явилося під час будови станції, добре вкорінилося, обросло лавками, шинками, базарчиком. Хоча землевласники не забували стягувати з поселенців орендну плату, все ж селище зростало якось стихійно, без плану і цілі. Як наслідок, у плутанині його вулиць і тупиків, які й досі докладно не вказані на жодному з планів Дніпропетровська, здатні розібратися хіба що амурські старожили та місцеві поштарі.
Так само стихійно, як і селище, виникла і його назва. Сьогодні можна лише гадати: чи з'явилась вона від переселенців з Амура, чи від наскоків сюди катеринославців для пікніків з амурними ділами, чи від того, що від міста до селища було далеко як до Амура.
Хто б не назвав Амур Амуром, але назва прижилась, як прижилось і саме селище. Весною його затоплювало Дніпром, влітку він страждав від безводдя, взимку — від безгрошів'я і завжди був відрізаний від довколишнього світу. Амур виростав у надзвичайно важких умовах.
Нові часи Лівобережжя настали у 1890-х роках. У 1895 році П.Ланге придбав у Г.Тарнопольського сто десятин землі і збудував Трубо-залізопрокатний завод. Одночасно із заводом Ланге виникли Франко-російські вагонні майстерні. У 1896 році засновано Катеринославський машинобудівельний та Головні вагонні майстерні Катерининської залізниці. Далі заводи на піщаних кучугурах лівого берега почали зростати, як гриби після дощу. Вже на початку XX сторіччя за промисловим потенціалом Лівобережжя майже наздогнало Катеринослав.
У 1896 році будується церква Святого Миколая на Амурі."
(Старостін В.С.)
Центр, рыночная площадь поселка находится на современной ул. Желябова. Там же существовала церковь. Вновь сущ. с конца 1990-х гг.
Внешне местность практически не менялась до 1960-х гг, когда было заасфальтировано большинство улиц и проведен автобусный транспорт.
Характер застройки:
Преимущественно индивидуальные одно-двухэтажные здания. Промышленные территории: Грузовой порт, металлургический завод им. Коминтерна. Существует проект строительства нового моста через Днепр западнее существующего Амурского.
Транспорт:
Лучше всего добираться от пл. Островского. Трамвайная линия по ул. Каруны (№№ 6, 9), троллейбусная по просп. Воронцова (№№ 3, 15).
Автобус №25 по ул. Желябова.
Что посмотреть:
Отличный вид с Амурского моста на Грузовой порт. Узкие, кривые улочки старого Амура: атмосфера рабочего поселка конца 19-го века.